воскресенье, 3 апреля 2016 г.

«Останній дюйм»

Тема: «На це варто витратити час ...?!» (за оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»). Формування характеру Деві у незвичайних обставинах. Необхідність боротьби до «останнього дюйма»
           
Мета: вчити аналізувати художній текст за ключовими епізодами, зупиняючись
на деталях; дослідити шлях змін та внутрішніх перетворень героїв у  зв’язку з авторським задумом; розвивати усне зв’язне мовлення, вміння висловлювати власні судження ; сприяти вихованню в учнів сили характеру, відчуття необхідності боротися до «останнього дюйма».

Тип уроку: формування знань,вмінь і навичок

Обладнання: портрет Дж.Олдріджа; ілюстрації учнів до твору; схема «Стіна непорозуміння між батьком і сином»»; фотокартки учнів «Щасливі миті моєї сім’ї»; картки із зображенням добрих стосунків у сім’ї; картки для вправи «Встанови послідовність»


                                                               Останній дюйм, який розділяє всіх і вся,
                                                         нелегко подолати...
                                                                                                        Дж.Олдрідж

                                                                   
                                            Хід уроку

І. Організаційний момент
 Психологічна вправа
- Діти, подивіться у вікно. Вам подобається це високе чисте небо? А тепер міцно потріть руки у передчутті польоту. Посміхніться один до одного, щоб політ був вдалим. Взлетіти нам доведеться всім разом. Щасливого польоту!

ІІ.Мотивація навчальної діяльності
-Напередодні уроку ви всі отримали завдання: спільно з батьками відшукати у сімейних альбомах фото на тему «Найщасливіші миті моєї сім’ї». Ми створили колаж. Прокоментуйте їх, закінчивши речення: «Моя сім’я найщасливіша, тому що...». (Коментарі учнів)
Дякую всім. Гадаю, що вам було приємно виконувати це завдання. А ще я просила вас подумати над тим, з яким природним явищем ви асоціюєте свою сімю.Дайте відповідь.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
-Давайте подумаємо, а які моменти можуть стати на перешкоді гармонійним стосункам між батьками і дітьми. (Запис на ватмані: недовіра, прискіпливість, батьки не поважають думку дітей, зайва опіка, часті заборони, крик, вічна зайнятість батьків).
 Чи є серед названих життєвих моментів ті, які вплинули на стосунки героїв оповідання «Останній дюйм» сучасного англійського письменника Джеймса Олдріджа ми з’ясовуватимемо на нашому уроці, тема якого «На це варто витратити час...». Запишіть тему уроку в зошити.

ІV  Актуалізація опорних знань
1. Фронтальна бесіда
-До якого жанру можна зарахувати твір Джеймса Олдріджа?Доведіть.
-Чи має твір реальну основу?
-Які почуття викликало у вас оповідання?
-На які запитання ви хотіли б отримати відповідь?

2.Робота в парах.Вправа «Встановіть послідовність»:
- «Отак він і залишився з порожніми руками, коли не брати до уваги байдужу дружину, якій він не був потрібен, та десятирічного сина...»;
-«Бен взяв хлопчика з собою на «остер», який страшенно кидало..»;
-«Хлопчик опустив голову і тихенько заплакав...»;
-«Він (батько) знав, що тон у нього різкий, і сам завжди дивувався, чому не вміє роpмовляти з сином ;
- «Бен і прилетів сюди, власне, заради акул...»;
-«Взявши в рот трубку і опустивши вниз кінокамеру... Бен зник під водою»;
- «Підвівши очі, він побачив, що вороже настроєна акула – кішка пливе просто на нього»;
- «Тоді Бен глянув на руки і побачив, що права мало не зовсім одірвана.., ліва була схожа на шматок мяса»;
-«Доведеться тобі взятися за діло самому, Деві....»;
-Їм обом потрібен час».

V.Формування знань, вмінь, навичок
   1.Бесіда:
-         Що ви дізнались про головного героя?
-         Хто він, чим займається, які проблеми постали перед ним?
   На дошці за відповідями учнів створюється гроно.
-         Що ви можете сказати про сімю Бена? Чи була це сімя у справжньому сенсі цього слова? Чому? (Кожен сам по собі).

2.Рольова гра «Деві про себе».
-А тепер поговоримо про Деві. Уявіть себе цим хлопчиком і розкажіть про себе.
-Чому автор називає Деві «неприкаянним»?

3.Створення схеми «Стіна непорозуміння між батьком і сином»
-Пригадайте перший діалог батька і сина, зробіть висновки щодо їхніх взаємовідносин. Знайдіть ключові фрази, які вказують на стан героїв. (Батько – роздратування, зневага; син – переляканий, говорить тихо, боїться батька, заплакав).
                                (Роздратування)

-Ми бачимо два світи: світ дорослого та дитини. Між ними немає порозуміння. Парадокс в тому, що це не просто дорослий і дитина, а батько і син.
-Якою була мета польоту Бена до коралового рифу Червоного моря? Чому бухта має назву Акуляча? Що ми знаємо про акул?

4.Випереджальнне завдання: розповідь учениці про акул.
- Яке запитання хвилювало Деві? Чому? («А сюди хтось заходить коли-небудь?»).
                                      (Страх, недовіра)
5.Бесіда:
-Розумів Бен причини синового страху?
- Чи намагався він його зрозуміти , підпримати?
- Яка художня деталь підкреслює величезну дистанцію нерозуміння між батьком та сином?
                                        (Байдужіть)
-Хто винен, що стосунки мають такий характер?
- Як ви вважаєте, чому дія відбувається на острові в пустелі? Від якого слова походить слово «пустеля»? («Пусто» - уособлення самотності, у якій опинилася дитина в сімї; пустота в стосунках батьків і сина).
- Якою постає перед нами пустеля? (Мертва, суцільна смуга, яка розділяє море і суходіл, все нерухоме, мертве. Сонце випалювало усе живе, білий пісок,  пустка, гола смуга, випалене сонцем узбережжя, розпечений піщаний горб, рудуваті пагорби, такі самі голі, як і все довкола).
-- У чому полягає символізм пустелі?         («Все як на долоні» – немає, де сховатися і за кого сховатися. І це загострює драматизм ситуації).
                              (Відчуження, непорозуміння)
- У якому літературному творі дія відбувається  теж у пустелі? («Маленький принц»). Чому? (Маленький принц -  самотній у Всесвіті, а Деві – у власній родині -  це ще страшніше).

- Спробуйте визначити стан дитини, що залишилась в безлюдному місці. Які деталі допомагають нам це зробити? («відчув свободу», ніхто не дорікатиме, не кричатиме).
«Самотність»
-А  яке ваше ставлення до Деві?

6. «Авторське крісло»
 Домашні твори-мініатюри «Деві, я тебе...»

-Чи тільки Деві самотній?
-Що вказує на те, що Бен думає лише про себе? (12 пляшок пива – для себе; Деві-  нічого;  думки про майбутнє – знайде роботу, «приховає вік»).
-Що стало причиною страшного нападу акул на Бена? Чи є у тексті слова, що можуть підтвердити вашу думку?(«руки і груди в нього вимазані кров’ю від кінського м’яса»; «прокляв свою необережність»).
-Оцініть дії Деві. Чи справді він був таким безпомічним, як здавався батькові? Від кого тепер залежав порятунок? (І від батька -  його досвід; і від сина – його рішучість).
-Кожен з них зробив свій вибір.

                            «Вибір - боротися»
-Якими були думки скаліченого Бена? Який перелом і чому відбувся у його свідомості? (Хлопець залишиться сам. Це гірше, ніж його власне становище).
-Коли ми вперше бачимо звертання батька до Деві не грубо? Як він його називає? Чому саме в цей момент? (Зрозумів, що треба підбадьорити дитину, бо йому належало виконати складну справу, щоб вижити).
-Так,їм обом доведеться піднятися в небо на літаку, яким керуватиме хлопчик.
Небо – чоловічий символ духа. І недаремно саме тут вони будуть проходить своє головне випробування.
Вітер – символ змін, випробування духу людини.
Шлях – символ спасіння, трансформації, звільнення. Шлях до себе, спосіб знайти себе.
-Які відкриття одне в одному, по-вашому, зробили батько і син, долаючи випробування?
(Хлопець – рішучий, батько – через біль допомагає).
-Які слова Бена, на ваш погляд, могли бути найсильнішою підтримкою для сина? («Ніколи не знаєш на що ти здатен, доки не спробуєш»).
-Що надавало сили Бенові й змушувало чіплятися за життя?
-Про що думав Бен в останні хвилини польоту? (Смерть).
-В контексті синонімом чого є тиша, яка настала після посадки? («Життя, він зрозумів, що виживе»).
-Чому Деві і у кінці оповідання був серйозним?
-Чим для нього особисто став цей випадок? (Різко подорослішав).
-Чому автор говорить, що «їм обом потрібен час», навіщо?
-Яке значення в оповіданні набуває словосполучення «останній дюйм»?
              -відстань, яку треба подолати, щоб посадити літак;
              -під час занурення – безпечне місце;
              -стосунки між людьми;
              -необхідність боротьби до останнього дюйма.

   VІ. Закріплення виченого.
 1.Проблемне питання:
- Чому автор не закінчив оповідання щасливим розвязанням проблеми? Чому пише:  «Тут або все почнеться, або остаточно урветься, і можливо, назавжди?».

2.Прес-конференція з батьком і сином.

     3.Прийом «Золота валіза».
Учні записують на картках із зображенням дружніх сімейних стосунків щось із почутого на уроці, ті знання, які вони взяли б із собою в життя, використали в спілкуванні з людьми, у сім’ї. Картки вивішують на дошці і вибірково ознайомлюються.

VIІ.Підсумок уроку.

1.Повернення до теми уроку.
-Який розділовий знак ви поставите? Прокоментуйте.

2.Прийом «Вільний мікрофон»

     -Я хотів би щоб мої батьки давали мені змогу...
     -Хочу щоб батьки...
     -Хочу, щоб мої стосунки з батьками були...

-Чи на всі ваші запитання за текстом ви отримали відповіді у ході дослідження?
-Які слова ви добавили б у епіграф уроку? ( «але можливо»)

3.Слово вчителя:
-Хочу, діти, сказати вам, що в нашому складному житті ваші батьки теж мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Бажаю вам повного порозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

     4.Виставлення  і аргументація оцінок

VIIІ.Домашнє завдання:
1.Прочитати оповідання Дж.Олдріджа «Акуляча клітка»;
2.Скласти порадник для батьків і дітей «Як порозумітися між собою»;
3.Написати твір-мініатюру «Чи вдасться Бенові подолати останній дюйм до серця Деві?».





































                        

Комментариев нет:

Отправить комментарий