воскресенье, 3 апреля 2016 г.

В.Г.Короленко "Сліпий музикант"

Тема: Володимир Галактіонович  Короленко «Сліпий музикант». Пошук головним героєм (Петро Попельський) свого місця у світі
Мета: допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки; розвивати в учнів логічне мислення, звязне мовлення, навички переказу, аналізу прозового тексту; сприяти формуванню доброти, людяності, милосердя в учнів.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору художника А.Константиновського, музичний твір П.Чайковського «Пори року»
Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок
                                            Хід уроку
І.Організаційний момент
Прийом «Ситуація успіху»
-Діти, у кожного з вас на парті лежать сигнальні картки. Покажіть , з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок. Подивимося, чи зміниться ваш настрій наприкінці уроку.
ІІ.Актуалізація опорних знань
-На минулому уроці ми розпочали знайомство з життям і творчістю В.Короленка.
1.     Бесіда
-Чому імя письменника ще за його життя стало символом «совісті епохи»? Доведіть фактами з біографії.
-Що ви знаєте про звязок Короленка з українським народом, його культурою.
-Назвіть центральну тему у творчості письменника.
2. Літературний диктант
1.Імя матері головного героя (Анна Михайлівна)
2.Брат матері Петра. (Максим)
3.На якому музичному інструменті грав Йохим? (Сопілка)
4.Який музичний інструмент привезли в будинок для матері Петра? (Фортепіано)
5.Улюблене місце Петра (Біля старого млина)
6.Як звали подружку Петра? (Евеліна Яскульська)
7.Сусіди Попельських (Ставрученки)
8.Імена дзвонарів (Єгор і Роман)
9.Як звали старого співця? (Кандиба)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
    У новелі «Парадокс» В.Короленко писав: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». Ця фраза відома багатьом людям, але не всі знають другу її частину: «Тільки щастя не завжди створене для неї».
-Діти, яку людину можна назвати щасливою?
 Створення  асоціативного ряду  «Щаслива людина-.....»
Проблему щастя письменник піднімає  в повісті «Сліпий музикант».
Проблемні запитання:
            Для чого створена людина? Чи завжди людина здатна йти наперекір обставинам? Коли людина почуває себе щасливою? Як їй стати щасливою?
ІV. Оголошення теми  і мети уроку
   -Своє розуміння цих питань В.Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського. Ми спробуємо сьогодні зрозуміти внутрішній світ головного герoя повісті «Сліпий музикант», розглянемо етапи становлення особистості і визначимо роль інших людей у долі хлопчика.
Вправа «Дерево сподівань»
Учні пишуть на аркушах свої очікування від уроку
V.Опрацювання навчального матеріалу
1.Бесіда
-Які ваші враження , емоції від прочитаної повісті?
-Яке нещастя сталося в родині Попельських? (Син народився сліпим)
-Хто першим відчув, що з хлопчиком щось негаразд? Чому? (Мати, бо вона найрідніша людина, відчуває серцем)
-Хто виховував Петра? (Мати, дядько Максим)
-В якій атмосфері зростав Петрусь? (В атмосфері тепла, любові, турботи. Мати дарувала ніжність, поетичність творчої натури, дядько Максим  оточив мужністю старого воїна)
-Що ми дізналися про дядька Максима?
-Що було спільне у дядька й племінника? (Обоє мали фізичні вади)
-Яку роль відігравав дядько у вихованні Петруся? (Вніс «чоловіче» начало, якого не дав йому батько)
-Кому треба завдячувати знайомству Петра з навколишнім світом?
-Як хлопчик реагував на навколишній світ? (Все навколо обмацував пальчиками, дослухався до звуків)
-Які почуття викликав цей світ у хлопчика? (Тривогу, смуток, допитливість, здивування, вдумливість)
-З якими звуками природи знайомився хлопчик? ( Хлюпання річки, гуркіт неба, шурхотіння камінців)
Звучить запис музичного твору П.Чайковського «Пори року»
-Які почуття пережив Петрусь від весняної пори? Чому?  (Знепритомнів, його тонка душевна натура не витримала всієї повноти почуттів від запахів і звуків природи)
-У хлопчика не було зору, але він мав витончений слух.
2.Робота з ілюстрацією А.Константиновського
-Йому йшов 5-ий рік, коли мистецтво увійшло в його життя. Петрусь щовечора приходив до стайні слухати музику.
-Який епізод зображено? Перекажіть близько до тексту.
-Як мати боролася з «хохлацкой дудкой»?
-Коли мати зрозуміла чому син лякався гучної пісні, яку вона виконувала?
-Чим стає музика  для Петра Попельського? (Петро передає свої почуття, переживання через звуки музики)
-Що нового в житті хлопчика дало знайомство з Евеліною?
-Чим був викликаний сум Петруся?
-Як поводила себе Евеліна?
-Як Петрусь сприйняв нову знайому?
-Що найбільше вразило хлопчика в новій знайомій? (Приємний, спокійний голос)
-Як відреагувала Евеліна на звістку про сліпоту Петруся?
-Яку роль відіграла Евеліна в житті Петра? (Стала ангелом-охоронцем)
-Розкажіть про родину Ставрученків.
-Чому Петро поринає у морок і замикається у собі?
-Яку роль в житті Петра відіграє зустріч із дзвонарем? (Він думає, що доля сліпих – зло й образа. Починається душевна криза)
-Що виводить Петра з душевної кризи? (Подорож із сліпими співцями  начолі з Кандибою)
-Що дала Петрові ця подорож? (Пережив холод, голод, злидні, приниження, що було страшнішим за його недугу)
3.Робота з текстом
1.Порівняйте гру Петра до подорожі і після.
2.Знайдіть слова, які підтверджують зміни в душі Петра.
4.Робота над проблемними запитаннями
-Як би ви відповіли на запитання, які були поставлені на початку уроку:  Для чого створена людина? Чи завжди людина здатна йти наперекір обставинам? Що становить щастя людини? Як їй стати щасливою?
-Як ви думаєте, чи став Петро щасливим? У чому його щастя?
5.Слово вчителя
   -Для головного героя повісті В.Короленка «Сліпий музикант» щастя полягає в тому, що він знайшов себе: він став музикантом. До свого першого концерту він пройшов тяжкий шлях, на якому були розчарування у собі, сльози, душевна криза. Завдяки дядькові Максиму, Петро знайшов сили перебороти себе, здолати обставини, повязані зі сліпотою. Він дійсно прозрів і побачив реальне життя, пізнав його і зміг подарувати своє мистециво людям. Йому пощастило, що він зустрів Евеліну, пізнав кохання, має маленького сина, який народився зрячим.
VI.Застосування знань, умінь, навичок
Творче завдання
Визначити основні етапи життя Петра Попельського (Дитинство і отроцтво, юність, зрілість). Подумати, яким кольором можна зобразити кожен етап.
Визначити ключові моменти духовного зростання Петра Попельського
(Народження- сліпота- турбота матері й дядька – заглиблення в себе – замкнутість – розгубленість – перебування серед сліпих співців – відродження душі – перший концерт)
VII.Підсумок уроку
1.Бесіда
-Які моральні проблеми підіймає В.Короленко у своїй повісті?
-Як живеться людям з обмеженими можливостями у наш час? Чи знаєте ви таких людей? Чи звертаєте свою увагу на них?
2.Вправа «Продовж речення»
-На уроці мені сподобалось...
-Найбільш цікавим було...
-Мене вразило...
-Мої очікування від уроку...
-Мій настрій вкінці уроку…
VIII.Домашнє завдання: скласти план характеристики Петра Попельського. Дізнатися про сучасних людей з обмеженими можливостями, котрі пов’язані з мистецтвом. Пояснити вислів «сліпа душа».
ІХ.Виставлення оцінок






3 комментария: