Тема: В.Скотт «Айвенго» Втілення в образі Айвенго
лицарських чеснот
Мета: схарактеризувати
образ головного героя роману «Айвенго»; показати зв'язок між історичними
подіями і долею людини на прикладі образу Айвенго; вчити учнів сприймати
великий за обсягом твір цілісно;розвивати естетичні смаки, вміння висловлювати
власну думку; сприяти вихованню шляхетності, чесності, толерантності
Обладнання:ілюстрація із зображенням лицаря; картки для
дослідницької роботи;плакат із зображенням дуба, листки з дуба; сигнальні
картки; «Балада про доблесного лицаря Айвенго» (1982, СРСР).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Ще
ніколи вінець лицарства
не
опинявся на гіднішому чолі.
Вальтер Скотт
Хід
уроку
І.Організаційний момент
·
Психологічна вправа
Виявлення емоційної
готовності учнів до роботи. У кожного учня три кольорові картки. Пропонується
скласти їх так, щоб зверху була картка, колір якої відповідає їхньому
внутрішньому емоційному стану.
ІІ.Актуалізація опорних знань
·
Гра «Лови помилку»
-Французький
письменник В.Скотт написав повість «Айвенго» (Англійський письменник, роман)
-Час,
зображений у творі 15 століття. (12 століття)
-Твір «Айвенго» належить до пригодницьких
романів, засновником яких вважають В.Скотта. (Історичного роману)
-Історичний
роман – це твір, у якому розповідається багато цікавих історій, що трапилися з
героями. (Це твір, який побудований на історичних подіях, відтворює у художній
формі певну епоху)
-Епоху,
відтворену в романі, називають епохою Відродження. (Доба Середньовіччя)
-У
ті далекі часи в Англії норманські та саксонські феодали підтримували дружні
стосунки. (Воювали)
-Королем
Англії на той час був Вільгельм Левове Серце – саксонець за походженням.
(Річард Левове Серце – нормандець)
-Головним героєм
роману є лицар Адельстан. (Айвенго)
III.Мотивація навчальної діяльності
-У романі В.Скотт
розповідає про часи Річарда Левове Серце. Але роман називає «Айвенго». Як ви
гадаєте, чому? Чи можна Айвенго назвати історичною особою? Чому?
IV.Повідомлення
теми і мети уроку
-Сьогодні в центрі
нашої уваги буде образ Айвенго. Ми спробуємо дослідити, які риси вдачі дають
йому можливість бути неповторним образом у літературі.
-Про що ви хотіли б
поговорити на уроці? Які питання вас хвилюють?
V.
Вивчення нового матеріалу
-Ми вияснили, що
головним героєм роману є Айвенго. Назвіть ключове слово, яке визначає головні
риси характеру, поведінки і вчинків героя? (Лицар)
·
«Асоціативне гроно» до слова «лицар»
-Ці чоловічі якості
в усі часи цінувалися. Наскільки складна
доля лицаря?
-Чи завжди воїн
залишається лицарем?
·
Визначення ключових епізодів, в яких розкривається
сутність образу Айвенго:
-
«У
батьківському домі»
-
«На
лицарському турнірі»
-
«У
полоні»
-
«Під
час визволення Ревекки»
·
Дослідницька робота
Розподіл учнів на 4
групи. Завдання: дати відповіді на запитання. Кінцевий продукт - визначити риси
характеру Айвенго, що виявляються у даному епізоді, записати на «листках дуба»
1-а група «У
батьківському домі»
-Як ви думаєте,
чому Айвенго під виглядом паломника прийшов у дім батька? Як це його
характеризує? Назвіть його справжнє ім’я.
-Що стало причиною
гніва батька? Чому Айвенго разом з королем Річардом вирушив до Палестини?
-Чому Айвенго не
стримався і вступив у суперечку з Бріаном?
-Чому Айвенго
вирішив взяти участь у лицарському турнірі? Як це його характеризує?
-Чому Айвенго не
відкрився Ровені, коли та розпитувала про нього у паломника?
-Чому Айвенго
допомагає єврею Ісааку? Про що це свідчить?
2-а група - На лицарському турнірі
-Чому Айвенго на
турнірі виступає інкогніто?
-Чому глядачі
турніру так зраділи появі нового лицаря?
-Прочитайте уривки,
в яких показано Айвенго під час поєдинку.
Які риси характеру він проявив?
-Як Айвенго
розпорядився зброєю і кіньми, що, за правилами поєдинку, належали йому? Як це
його характеризує?
-Поясніть, чому
автор подає опис зовнішності Айвенго після бою, коли він був поранений? На що
він звертає увагу читача?
-Хто і чому допоміг
пораненому Айвенго після турніру?
3-а група – «У
полоні»
-Як і чому Айвенго
і Ревекка опинилися у полоні?
-Опишіть стан
Айвенго.
-Прочитайте
висловлювання Айвенго про лицарський дух.
В чому він бачить своє призначення?
-Як ставиться
Айвенго до Ревекки?
-Проаналізуйте
діалог між Айвенго і Ревеккою під час штурму замку. Як він характеризує героя?
4-а група –
«Визволення Ревекки»
-Чому Айвенго, не
зважаючи на поранення, кинувся на допомогу Ревеці? У нього ж залишилася кохана,
за яку він так переживав?
-Як поводив себе
Айвенго перед поєдинком з Бріаном де Буагільбером? Чому відмовився заліковувати
рани?
-Як закінчився
поєдинок?
-Як характеризує
Айвенго те, що він попросив поховати Бріана де Буагільбера як людину, яка
билася за віру християнську, але загинула за неправедну справу?
-Чому сам Річард
кинувся на порятунок Айвенго?
Учні визначають
риси характеру Айвенго і прикріплюють листки до плакату із зображенням дуба
·
Визначення складових кодексу лицарської честі
Кодекс
лицарської честі
Ø Вірне служіння сюзеренові
Ø Високий рівень володіння зброєю
Ø Шанобливе ставлення до жінки
Ø Шляхетне ставлення до тих, хто потребує допомоги
Ø Захист інтересів країни
Ø Хоробрість, почуття гідності
Ø Заборона чинити насильство над безпомічним лицарем
Ø Збереження лицарської честі
·
Бесіда
-Чи
відповідає Айвенго кодексу лицарської честі? Доведіть.
ü Не зраджує поняттям честі
ü Бере участь у хрестовому поході
ü Вірний королю Річарду Левове Серце і Англії
ü Перемагає в поєдинках лицарів-тамплієрів
ü Заступається за честь сина Седріка Сакса
ü Єдиний, хто пожалів слабкого старого лихваря
ü Рятує красуню Ревекку
ü Має Даму серця – Ровену
·
Складання сенкану
Айвенго
Благородний,
хоробрий
Воює,
перемагає, кохає
Втілює
найкращі лицарські чесноти
Лицар
·
Перегляд епізоду з кінофільму «Балада про доблесного
лицаря Айвенго»
-Чи вдалося режисеру відтворити образ Айвенго відповідно
до твору?
-Чи співпадає з вашим уявленням про героя?
·
Робота з епіграфом до уроку
-Кому з героїв
роману належать ці слова і про кого йде мова?
-Чи погоджуєтеся ви
з цим висловлюванням?
VI.Застосування
знань, умінь і навичок
·
Вправа «Вільне письмо»
Тема «Втілення
лицарських чеснот у Айвенго»
·
Міні-дискусія :
-Чи можуть бути
лицарі в наші дні?
-Яким має бути
сьогоднішній лицар?
-Для чого потрібне
і чи потрібне взагалі лицарство сьогодні?
VII.Підсумок уроку
·
Прийом «Мікрофон»
Продовжте думку:
-На уроці я
дізнався….
-Особливо цікавим
для мене було…
-Мені сподобалось
виконувати…
-На наступний урок
я…
·
Психологічна вправа
-Змініть колір
вашої картки, якщо ваш емоційний стан змінився
VIII.Домашнє
завдання: дібрати цитати для
характеристики образів Ровени і Ревекки;
Повторити
визначення понять «художній образ», «антитеза»;
Творче завдання (за
бажанням): намалювати портрети Ровени і Ревекки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий