понедельник, 4 апреля 2016 г.

Опис власного досвіду виховної роботи з класним колективом


                  «У кожної дитини, як  у діаманта,видобутого
                                              з таємничих глибин, тисячі граней,
                                             Виховання полягає в тому, щоб уміло, розумно,
                                             мудро, сердечно доторкнутися до кожної з цих
                                             граней, знайти ту, котра засяє неповторним
                                             світлом людського таланту.»
                                                                                               В.О.Сухомлинський
     У педагога є важка, але дуже важлива місія – бути класним керівником. Одні вважають її лише доповненням до своєї викладацької роботи, інші – навпаки, найголовнішою. Якою важкою не була б ця діяльність, вона, безсумнівно, потрібна дітям, оскільки основна структурна ланка у школі – це клас. Саме в ньому зароджується інтерес до навчання, формуються соціальні стосунки між дітьми. Клас являє собою систему, яка допомагає реалізувати турботу про соціальне благополуччя дітей, вирішувати проблему їхнього дозвілля, згуртовувати колектив, формувати відповідну емоційну атмосферу. Організатором діяльності учнів у класі, координатором впливів був і залишається класний керівник .Це нитка, яка зв'язує в одне ціле дитину, вчителя-предметника, батьків, громадськість. На мою думку, класний керів­ник — універсальна особистість. Він і вихователь, і пси­холог, і соціальний педагог, і педагог-організатор.
            Якщо я, як класний керівник, зроблю все від мене залежне для того, щоб увірений мені клас став колективом, тоді кожному учню буде комфортніше в шкільному середовищі, він із задоволенням йтиме в школу до своїх     однокласників.
            Проблема, над якою я працюю:  «Виховання духовно багатого, соціально – активного громадянина своєї Батьківщини». Провідною  ідею виховної роботи класу є розвиток гармонійної, творчої та успішної особистості , яка володіє навичками самовдосконалення, самокритичності, має життєву позицію, готова до самореалізації в сучасному житті.
   Виховна робота грунтується на творчому поєднанні ідей Я.А.Коменського, Г.С.Сковороди, В.О.Сухомлинського, Ш Амонашвілі, І.Д.Беха та інших вітчизняних педагогів і психологів.
              У своїй роботі керуюсь  Програмою «Основні  орієнтири  виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів», що охоплює найважливіші сфери життєдіяльності дитини. Розроблені заходи мають на меті формування особистості з усвідомленим ставленням до своєї сімї, суспільства і держави, оточуючого світу.
             У процесі діяльності використовую інноваційні методики, творчо підходжу до створення системи виховної роботи. При  цьому враховую психічні та фізіологічні особливості своїх учнів. Тренінгові заняття, проектні технології створюють унікальні передумови для розвитку ключових компетенцій і самостійності вихованців, стимулюють їхню природну допитливість і творчий розвиток.
             Я, як класний керівник, у своїй роботі спираюся на наступні принципи:
·        відкритість - спільне планування (класний керівник + учні + батьки);
·        привабливість майбутньої справи - ​​захопити учнів кінцевим результатом;
·        діяльність - активна участь у заходах всіх рівнів;
·         свобода участі - враховується думка учнів та батьків у виборі завдання у позакласному заході;
·        зворотній зв'язок - обговорення кожного позакласного заходу (рефлексія);
·          співтворчість (співпраця + творчість) - право вибору партнера по виконуваній справі;
·          успішність - відзначати реальний успіх виконаної справи.
              З дитячим колективом працюю з 2011 року. Я спостерігала за своїми вихованцями з 5-го класу, проводила різноманітні анкети, тести, і тепер добре знаю інтереси кожного учня. Це допомагає мені під час вибору тем для  годин спілкування та надає можливість варіювати участь кожної дитини в обговореннях, круглих столах, уроках мужності  та інших формах проведення виховних годин.
        Важливу роль відводжу роботі щодо створення згуртованого , активного класного колективу. Вважаю, що колектив має важливе значення у процесі виховання особистості, а значить високоморальна соціально активна особистість може сформуватися лише в колективі з високим рівнем розвитку. Напочатку і в кінці кожного семестру обовязково проводимо класні збори «Ми прогнозуємо своє завтра», «День народження колективу», «Наші плани на майбутнє», «Чи добре нам було у 5-ому класі?», ігри «Лідер», «Квітка – семицвітка», анкету -скарбничку «Хочу, щоб було так», на яких обираємо лідера та актив класу на демократичній основі, розподіляємо доручення, визначаємо основні напрямки нашого класного життя, записуємо побажання на рік. Життя колективу будується на основі програми «Планета успіху», позитивного існування у колі спілкування (в сім’ї, у школі, серед друзів, з батьками, навколишнім світом).Діти розробили моральний кодекс класу та закони, яким намагаються слідувати у житті. Всі ці важливі документи розміщені у класному куточку  і за дотриманням усіх вимог слідкує учнівський актив.
          Свою роботу з учнівським колективом розпочинаю із соціометричного дослідження, в ході якого виявляю лідерів, тих, кому віддають перевагу, прийнятих та ізольованих. Знання міжособистісних, психо-емоційних стосунків між учнями класу допомагає мені у роботі не лише для згуртування класного колективу, але і для індивідуальної роботи з учнями. Намагаюся у своєму класі створити такий психологічний клімат, при якому жодна дитина не залишилася б поза колективом. При виявленні учнів «неприйнятих», стараюсь допомогти їм якнайповніше продемонструвати у класі свої кращі якості (наприклад, доручаю їм організувати таку справу, в ході якої вони зможуть проявити себе якнайкраще і цим заслужать повагу серед однокласників). 
           З метою згуртування колективу та формування комунікативної культури учнів як важливої складової життєвих компетентностей організовую у класі психологічні тренінги на різноманітну тематику: «Розкажи про себе», «Правила, за якими працює група», «Мій портрет в промінчиках сонця», «Особлива людина дня» та ін. Такі тренінги допомагають з’ясувати міжособистісні проблеми у класі та вчать учнів їх вирішувати, таким чином сприяючи формуванню моральної та соціальної компетентності учнів. Психологічні дослідження «Значення домашнього завдання в навчальній діяльності учня», тестування «Який я друг?», «Ведучий чи відомий», «Чи є у тебе артистичні здібності?», «Твій творчий потенціал», анкетування «Чи вважаєш ти себе культурною людиною?», «Твоя життєва позиція», «Який я?»,»Ми і школа», «Мотиви навчальної діяльності» допомагають у виявленні рівня комунікативності учня, мотивів навчальної діяльності, самооцінки, допомагають діагностувати емоційно-вольову сферу  тощо. Такі дослідження допомагають зрозуміти індивідуальні особливості кожного, розробити стратегію і тактику виховної роботи, виробити рекомендації для учнів, педагогів-предметників.
           Важливу роль у процесі формування дружнього і активного класного колективу вбачаю в організації спільного дозвілля. До різних календарних свят у нашому класі проводяться тематичні розважальні вечірки: «Юна леді», «Містер класу», «Свято Валентина», причому головними сценаристами і організаторами виступають самі учні. Вже традиційним для нас стали спільні прогулянки на природу, різноманітні екскурсії та походи. Вважаю, що у таких неформальних ситуаціях вчитель повинен показати себе не строгим керівником, а швидше старшим другом. Як показав мій досвід, авторитет вчителя при цьому аж ніяк не знижується, а навпаки, учні вчаться більше довіряти класному керівнику, починають усвідомлювати себе і вчителя як єдиний дружний колектив.
           Перед плануванням діяльності постійно аналізую рівень вихованості учнів, вивчаю їхні родини. За результатами цієї роботи оформляю таблицю «Особливості сімейного виховання учнів класу». Тут важливе значення має вивчення мікроклімату сім’ї, матеріально-побутових умов, в яких проживає дитина, вивчення ціннісних орієнтацій у родині. Це роблю шляхом індивідуальних бесід з батьками і дітьми, анкетування, відвідування сімей вдома.
             Як класний керівник, прагну створити  таке виховне середовище, яке буде сприяти формуванню ціннісного ставлення учнів насамперед до самих себе. Адже, щоб полюбити інших людей, потрібно спочатку полюбити себе. Як сказав В.О.Сухомлинський, «дитячий колектив лише тоді стає виховною силою, коли він возвеличує кожну людину, стверджує в кожнім почуття власної гідності, поваги до самого себе».Тому навчаю учнів цінувати себе як носія фізичних, духовних та соціальних сил. Проводжу ігри «Чарівний стілець», «Подивимось у дзеркало: опиши себе», тренінги «Складові гарного настрою», «Достаток чи багатство?», «Людське «Я»», дискусію «Як залишитися непереможеним?», збір-розмову «Себе, як в дзеркалі, я бачу», в ході яких діти пізнають себе, вчаться визначати свої позитивні і негативні риси, свою неповторність і цінність, пріритети в житті, визначати мету і робити перший крок.
            Духовність і громадянськість, на мою думку, невід’ємні складові формування особистості, тісно пов’язані між собою, так як виховання любові до своєї землі, історії, мови, культури свого народу – це виховання в дусі національних пріоритетів, національної свідомості як органічної частини загальнолюдських цінностей. Тому вважаю необхідним знайомити дітей зі споконвічними традиціями українського народу. Проведені години спілкування «Рідна мова – життя духовного основа», «Червона калина – символ України», «І на тім рушникові оживе все знайоме до болю», круглий стіл «Вінок для України», рольова гра «Державна мова нашої Батьківщини», конкурс на кращого знавця прислів’їв і приказок українського народу,конкурс «Мовний Всезнайко», бесіда «У Шевченковій світлиці», конкурс малюнків «Козацька символіка», година поезії «Україна у віршах поетів»,скарбничка визнань «Чудеса України», які знайомлять учнів з традиційними моральними засадами українського народу. Усю свою роботу організовую так, щоб виховати національно свідомих громадян, патріотів, які б щиро любили свою вітчизну, шанобливо ставились до історії та духовної спадщини свого народу.
            Я впевнена, що родина – це перший колектив, що дає дитині поняття про життєву мету і цінності. Саме тут вона навчається духовності, терпіння, працьовитості. Тому велику увагу приділяю вивченню родоводу, сімейних традицій. Діти створювали міні-проекти «Портрет моєї родини», фотовиставку «Весілля моїх батьків», презентацію «Бабусі, дідусі, онуки», конкурс на кращий рецепт від родини.
             Виховуючи шанобливе ставлення до сім'ї, родини,  людей, практикую години спілкування на різні теми: «Не роби іншому того, чого не бажаєш собі», «Добро починається з тебе», «Спіши творить добро, добром воно озветься»; урок милосердя «Планета світла і добра»; родинне свято «Ти у мене найдорожча» ;дискусії «Як стати товариською людиною», «Як критикувати, не ображаючи». Такі заходи сприяють формуванню в учнів необхідних комунікативних та соціальних компетентностей, вихованню моральної культури. На базі класу створений волонтерський загін «Прометей», членами якого є всі учні. Діти з великим бажанням беруть участь в акціях «Милосердя», «Радість людям». Волонтери регулярно відвідують і допомагають ветерану Великої вітчизняної війни Демченку А.А. Таким чином учні здобувають знання про людей, уміння жити в суспільстві, вчаться цінувати свої родини, пишатися своїми предками, будувати взаємостосунки з іншими, проявляти доброту і милосердя, долати життєві труднощі, бути гідними свого роду.
            Проблему формування здорового способу життя в учнів  вирішую за допомогою розставляння акцентів на формуванні  позитивного мислення, адже це є запорукою їхнього успіху в житті. Дитина з позитивним  підходом до життя орієнтована на дії, на прояв активності, на відміну від песимістів, які не вміють, та й не хочуть вийти зі своїх проблем. Кожен учень  створює своє  «Дерево бажань», презентує своє хоббі «Чарівний світ моїх захоплень». Крім цього для пропаганди здорового способу життя залучаю дітей до тренінгів «Здоровя та його ознаки», «Ми за здоровий спосіб життя», години спілкування «Коктейль здоровя». Підтримую їхнє бажання займатися фізичною культурою, відвідувати спортивні секції з футболу, волейболу, приймати участь у шкільних і позашкільних змаганнях.
             Враховуючи екологічні проблеми сьогодення, задля виховання ціннісного ставлення до природи проводжу години спілкування «Зігріємо землю красою й любов’ю, для наших нащадків її збережем», бесіди «Проблеми сміття», «Цього не слід робити в лісі», круглий стіл «Ми – юні охоронці природи!», ігри «Щасливий випадок», «Екологічний бумеранг», «Знавці природи», організовую екскурсії «Чарівна природа рідного краю», акції «Чорнобривці», «Квіти навколо нас», «Посади дерево»,  походи до лісу. Навесні проводимо години милування красою рідної природи, висаджуємо квіти на пришкільній ділянці. Ці заходи виховують свідоме ставлення до природних багатств, формують екологічну культуру учнів, розуміння своєї єдності з природою.
          Ціннісне ставлення школярів до культури і мистецтва формую  через знайомство із досягненнями світової та вітчизняної культури  (під час екскурсій, в ході пізнавальних годин), організацію класних виставок, участь у шкільних  заходах естетичного спрямування.
           Вважаю, що дитина змалку повинна жити в оточенні прекрасного. Тому намагаюся створити у класному приміщенні затишок, комфорт, чистоту. Велику увагу приділяю естетичному оформленню будь-якого заходу, зовнішньому вигляду учнів.Разом з активом класу регулярно організовуємо рейди «Твій зовнішній вигляд». Прагну створити таке виховне середовище, у якому кожен з моїх учнів зміг би проявити і розвинути свої індивідуальні здібності, у тому числі художньо-естетичні.У класі проводяться година поезії «Вже брами літа замикає осінь», круглий стіл «Пісня – нев’януча окраса української духовної культури», музичний аукціон «Світ музики», лицарський турнір для хлопчиків? заочні екскурсії до музеїв, у картинні галереї. Учні постійні учасники шкільних конкурсів малюнків «Моя ненька Україна», «Прийди, прийди, весно!», конкурсу прикладного мистецтва на найцікавішу прикрасу для новорічної ялинки,  виставки колажів до Дня українського козацтва.                                        
           Важливою складовою змісту виховання особистості є ціннісне ставлення до праці. Воно передбачає усвідомлення дітьми соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність, сформованість працелюбності як базової якості особистості. Вважаю, що важливим завданням сучасної школи є виховання творчої конкурентноздатної  особистості, яка усвідомлює суспільну значимість праці . Відношення учнів до праці можна побачити під час прибирання шкільної території, чергувань у класі, участі в операціях «Чисте подвір’я», «Турбота», спілкуючись з батьками.
          Вважаю одним із найактуальніших напрямів роботи класного керівника сучасної школи налагодження дієвого взаємозв’язку і ефективної співпраці з батьківською громадськістю.
             Моя система роботи з батьками включає в себе такі напрямки:
-         вивчення виховного потенціалу сімей;
-         підвищення рівня педагогічної культури батьків;
-         безпосереднє залученню батьків до навчально-виховного процесу;
-         вироблення єдиного виховного впливу на дитину з боку батьків і школи.
           Найбільш поширеною формою роботи з батьками, яку я використовую з метою зростання педагогічної обізнаності батьків, є батьківські збори. Їх проводжу систематично, не рідше 2 разів у семестр. Причому практикую проведення комбінованих батьківських зборів, на яких обговорюю різні сторони роботи з батьками, у тому числі піднімаю актуальні проблеми виховання та навчання дітей. Зокрема, тематика батьківських зборів включає проблеми адаптації школярів до навчання у школі, психологічні особливості учнів підліткового віку, попередження насилля в сім’ї та дитячих колективах, здоровий спосіб життя, формування пізнавальної активності учнів, прагнення до самоосвіти та інші. Форми проведення батьківських зборів різноманітні : круглий стіл «Першочергова потреба учня – знання», практикум «Важкий вік»,  кав’ярня «Батьківська хата», конкурс «Майстер батьківського виховання», вечір запитань та відповідей «Переконання, права та обов’язки», тренінг «П’ятикласник: який він?». Регулярно проводжу з батьками анкетування «Родина й школа як партнери», «Школа очима батьків», «Чи знаєте ви вашу дитину?»,  «Як дитина виконує домашні завдання», тестування «Ви і ваші діти», «Чи можете ви?». З метою підвищення ефективності батьківського виховання готую для батьків памятки: «Десять золотих правил», «Дитина під сонячним знаком», «Конфлікт дитини з учителем».
         Основні завдання, які маю вирішувати на сьогоднішній день, спрямовані на конкретну дитину, на її гармонійний розвиток з високоморальною громадською позицією, високу загальну культуру. Моральною серцевиною назвав В.Сухомлинський любов до дітей. Я мрію, щоб дороговказом моїм учням на життєвому шляху були слова великого учителя, звернені до них: «Живи так, що щоб твоя серцевина була здоровою, чистою  і сильною. Бути справжньою людиною -  це значить віддавати сили своєї душі в ім’я того, щоб люди навколо тебе були красивішими, духовно багатшими, щоб у кожній людині, з якою ти зустрічаєшся в житті, залишалося щось хороше від тебе, від твоєї душі.»
           Мені дуже хочеться , щоб  всі  учні мого класу стали  Людьми.


Комментариев нет:

Отправить комментарий