воскресенье, 3 апреля 2016 г.

Ш.Бодлера «Альбатрос»

Тема: Традиції та новаторство розвязання проблеми «поет і натовп» у поезії Ш.Бодлера «Альбатрос»
Мета: : розкрити особливості вирішення в поезії «Альбатрос» питання «поет і натовп», поглибити  уявлення про естетичні погляди Бодлера;
розвивати вміння працювати з поетичним твором, асоціативне мислення, комунікативну компетентність; сприяти вихованню інтересу до поезії.
Обладнання: портрет Ш.Бодлера; малюнок альбатроса
Тип уроку: урок аналізу художнього твору
                                Хід уроку
І.Організаційний момент
-Уявіть себе птахом. Який ви птах? Чому саме його обрали? Чим птах відрізняється від людини?  Що потрібно птаху, щоб піднятися у небесну блакить?
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
-Перед вами уривки з віршів. Прочитайте і визначте спільне у цих поезіях. (Місце поета у суспільстві)
-Про що хотіли б поговорити? (Відповіді учнів записуємо на дошці, визначаємо, що головніше і формулюємо тему уроку)
ІІІ.Повідомлення теми уроку
-Проблема «поет і натовп»  існує з того часу, як зявилися поети. Кожен з митців намагався розвязати її для себе. Кожна доба створювала свій образ поета, виставляла свої вимоги, вирішувала цю проблему по-своєму.Про те, як це питання вирішує Шарль Бодлер, ми поговоримо сьогодні на уроці. Запишіть тему і визначте завдання до уроку.
IV. Сприйняття і засвоєння знань
·        Виразне читання вірша «Альбатрос» підготовленим учнем
·        Перевірка первинного сприйняття твору:
-Яке враження справив на вас вірш?
-Як ви зрозуміли, про що він?
·        Робота над змістом вірша «Альбатрос»
-Зі скількох частин складається твір?
-Про що йдеться у першій частині? (щоб розважитися моряки впіймали альбатроса і знущаються над ним)
-Які художні світи змальовує поет?
природа – людина
земля – небо
свій – чужий
піднесений – приземлений
добро – зло
свобода – насильство
-Як ці світи зображені у поезії? (Вони протиставлені один одному, але в той же час представляють загальну картину моделі світу)
-Які ліричні герої змальовані у творі? (матроси, альбатрос, поет)
-Чому альбатрос опинився на палубі?
-Схарактеризуйте представників світу людини.
(«аби розвіятись , полюють моряки на альбатросів»,
«ще й дражняться – той в дзьоб йому із люльки дмуха,
А той, глузуючи, кульгає, ніби птах» - зображено жорстокий світ людей )
-В якому просторі вони знаходяться? (вода – земля / палуба)
-Якого символічного значення набувають образи моряків? (обивателі, натовп, суспільство)
-Які ще символічні образи зображені у вірші? (альбатрос і поет )
-Чому саме цього птаха зображає автор? Послухайте розповідь про альбатроса
·        Випереджальне завдання: розповідь учня про альбатроса
·        Бесіда:
-Символом чого є альбатрос? (небесного простору)
-Визначте у тексті основні характеристики цього птаха.
«серед блакиті й хмар пливуть віддалеки»
«король небес»
«волочить важко так свої великі крила,
Мов сніжно – білі два розкинуті весла»
«крилатий мандрівник»
«незграбний в руках»
«в польоті буйнокрил – каліка на ногах»
-Що символізують небеса, палуба, море?
-Чому альбатрос стає символом Поета?
-Порівняйте опис альбатроса у небі й на палубі. (Небо – символ творчої уяви митця, а політ альбатроса – порив його фантазії. Мистецтво повинне служити високим (божественним ідеалам)
         -Чому величний птах волочить важко крила? (Його не розуміють, він
          чужий у світі людей)
-Який символ закладено у цьому образі? (Крила порівнюються з талантом митця, який має творчий дар, та він ніби підбитий корабель, весла (крила) якого тепер не потрібні)
-В яких стихіях порівнюється альбатрос у ІІІ строфі?
(складається схема)
                небо                                                        палуба, море
                                                                                  
     
          повітря           вогонь                              земля                       вода

            творчість, натхнення                                    приземленість
                            
            крилатий мандрівник,                                      незграбний,
                    буйнокрил                                                каліка
-Чому Бодлер порівнює його з поетом? (Альбатрос – символ небесного простору, а поет може себе відчувати вільним лише тоді, коли відірветься від буденності)
-Яким постає поет ?
-Кому протиставляє себе поет?
Овал: поетпоетЧому саме цього                                          
                                                                          
 


                                               
   у   небі                                        А        на землі
король небес                                Н      волочить важко великі крила
крилатий мандрівник                  Т      люта   сила збила
буйнокрил                                    И      незграбний в рухах
князь хмар                                     Т             каліка на ногах
                                                        Е            вигнанець
                                                         З
Овал: натовп                            А
                           
                                                  моряки

·        Робота в групах «Музей Шарля Бодлера «Альбатрос»
Завдання : знайти у творі «експонати» для залів музею
1-а група – «Зал речей»
2-а група – «Зал кольору»
3-а група – «Зал звуків»
V.Узагальнення і систематизація знань
 -В яких рядках міститься головна думка вірша?
-У чому трагізм долі поета? (Нерозумінні його , але й у цьому трагічному стані поет прагне висоти і творить Красу)
-Поясніть, у чому новаторство розкриття цієї теми Бодлером? (За формою поезія традиційна, а за змістом – новаторська. У Бодлера поет знаходиться серед людей, він їх супутник. Але він - інший. Образ з романтичного стає реалістичним.  Вони бачать його велич,  заздрять його таланту, не розуміють його душу, намагаються принизити, висміяти. Поет, який знає і бачив більше у цьому світі не визнається. Протистояння митця і суспільства – завжди драма)
-Чи може бути іншою доля Поета у світі людей?
VI.Підсумок уроку
·        Комунікативно-ситуативна вправа
1-а група : орієнтовно час написання вірша «Альбатрос» 1841 рік, коли посилилося протистояння Бодлера у  стосунках  з рідними. Від непорозуміння й образ він сам відчув себе «збитим птахом», якому крила (його чутливість і вразливе  серце) заважали жити на землі. Порадьте поету засоби виходу із самотності,якщо це можливо для Бодлера.
2-а група : дайте пораду поету – митцю як протистояти натовпу.
3 – а група : зверніться від імені поета до натовпу.
·        «Мікрофон»
-Поезія «Альбатрос» мене вразила тим …
-Мені цікаво було…
-Для себе я зробив висновок…
VII.Домашнє завдання: вивчити поезію «Альбатрос» напам’ять; написати відповідь на питання за вибором «Я - як альбатрос…» або «Як я розумію проблему «людина і натовп» сьогодні…»
VIII.Виставлення оцінок













Комментариев нет:

Отправить комментарий