Тема: Традиції та новаторство розв’язання
проблеми «поет і натовп» у поезії Ш.Бодлера «Альбатрос»
Мета: : розкрити особливості вирішення в поезії «Альбатрос»
питання «поет і натовп», поглибити уявлення про естетичні погляди Бодлера;
розвивати вміння працювати з поетичним
твором, асоціативне мислення, комунікативну компетентність; сприяти вихованню
інтересу до поезії.
Обладнання: портрет Ш.Бодлера; малюнок альбатроса
Тип уроку: урок аналізу художнього твору
Хід уроку
І.Організаційний момент
-Уявіть себе птахом. Який ви птах? Чому саме його обрали?
Чим птах відрізняється від людини? Що
потрібно птаху, щоб піднятися у небесну блакить?
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
-Перед вами уривки з віршів. Прочитайте і визначте
спільне у цих поезіях. (Місце поета у суспільстві)
-Про що хотіли б поговорити? (Відповіді учнів записуємо
на дошці, визначаємо, що головніше і формулюємо тему уроку)
ІІІ.Повідомлення теми уроку
-Проблема «поет і натовп»
існує з того часу, як з’явилися поети. Кожен з митців намагався розв’язати її для себе. Кожна
доба створювала свій образ поета, виставляла свої вимоги, вирішувала цю
проблему по-своєму.Про те, як це питання вирішує Шарль Бодлер, ми поговоримо
сьогодні на уроці. Запишіть тему і визначте завдання до уроку.
IV. Сприйняття і засвоєння знань
·
Виразне читання вірша «Альбатрос» підготовленим учнем
·
Перевірка первинного сприйняття твору:
-Яке враження справив на
вас вірш?
-Як ви зрозуміли, про що
він?
·
Робота над змістом вірша «Альбатрос»
-Зі скількох частин
складається твір?
-Про що йдеться у першій
частині? (щоб розважитися моряки впіймали альбатроса і знущаються над ним)
-Які художні світи
змальовує поет?
природа –
людина
земля – небо
свій – чужий
піднесений – приземлений
добро – зло
свобода – насильство
-Як ці світи зображені у
поезії? (Вони протиставлені один одному, але в той же час представляють
загальну картину моделі світу)
-Які ліричні герої
змальовані у творі? (матроси, альбатрос, поет)
-Чому альбатрос опинився
на палубі?
-Схарактеризуйте
представників світу людини.
(«аби розвіятись , полюють
моряки на альбатросів»,
«ще й дражняться – той в
дзьоб йому із люльки дмуха,
А той, глузуючи, кульгає,
ніби птах» - зображено жорстокий світ людей )
-В якому просторі вони
знаходяться? (вода – земля / палуба)
-Якого символічного
значення набувають образи моряків? (обивателі, натовп, суспільство)
-Які ще символічні образи
зображені у вірші? (альбатрос і поет )
-Чому саме цього птаха
зображає автор? Послухайте розповідь про альбатроса
·
Випереджальне завдання: розповідь учня про альбатроса
·
Бесіда:
-Символом чого є
альбатрос? (небесного простору)
-Визначте у тексті основні
характеристики цього птаха.
«серед блакиті й хмар
пливуть віддалеки»
«король небес»
«волочить важко так свої
великі крила,
Мов сніжно – білі два
розкинуті весла»
«крилатий мандрівник»
«незграбний в руках»
«в польоті буйнокрил –
каліка на ногах»
-Що символізують небеса,
палуба, море?
-Чому альбатрос стає
символом Поета?
-Порівняйте опис альбатроса у небі й на палубі. (Небо –
символ творчої уяви митця, а політ альбатроса – порив його фантазії. Мистецтво
повинне служити високим (божественним ідеалам)
-Чому
величний птах волочить важко крила? (Його не розуміють, він
чужий у
світі людей)
-Який символ закладено у цьому образі? (Крила
порівнюються з талантом митця, який має творчий дар, та він ніби підбитий
корабель, весла (крила) якого тепер не потрібні)
-В яких стихіях
порівнюється альбатрос у ІІІ строфі?
(складається схема)
небо палуба, море
повітря вогонь земля вода
творчість, натхнення приземленість
крилатий мандрівник, незграбний,
буйнокрил каліка
-Чому Бодлер
порівнює його з поетом? (Альбатрос – символ небесного простору, а поет може
себе відчувати вільним лише тоді, коли відірветься від буденності)
-Яким
постає поет ?
-Кому
протиставляє себе поет?
поетЧому саме
цього
у небі А на землі
король небес Н волочить важко великі крила
крилатий мандрівник Т люта сила збила
буйнокрил И незграбний в рухах
князь хмар Т каліка на ногах
Е вигнанець
З
А
моряки
·
Робота в групах «Музей Шарля Бодлера «Альбатрос»
Завдання : знайти у творі «експонати» для залів музею
1-а група – «Зал речей»
2-а група – «Зал кольору»
3-а
група – «Зал звуків»
V.Узагальнення
і систематизація знань
-В яких рядках
міститься головна думка вірша?
-У чому трагізм долі поета? (Нерозумінні його , але й у
цьому трагічному стані поет прагне висоти і творить Красу)
-Поясніть, у чому новаторство розкриття цієї теми
Бодлером? (За формою поезія традиційна, а за змістом – новаторська. У Бодлера поет
знаходиться серед людей, він їх супутник. Але він - інший. Образ з романтичного
стає реалістичним. Вони бачать його
велич, заздрять його таланту, не
розуміють його душу, намагаються принизити, висміяти. Поет, який знає і бачив
більше у цьому світі не визнається. Протистояння митця і суспільства – завжди
драма)
-Чи може бути іншою доля Поета у світі людей?
VI.Підсумок
уроку
·
Комунікативно-ситуативна вправа
1-а група : орієнтовно час написання вірша «Альбатрос»
1841 рік, коли посилилося протистояння Бодлера у стосунках
з рідними. Від непорозуміння й образ він сам відчув себе «збитим
птахом», якому крила (його чутливість і вразливе серце) заважали жити на землі. Порадьте поету
засоби виходу із самотності,якщо це можливо для Бодлера.
2-а група : дайте пораду поету – митцю як протистояти
натовпу.
3 – а група : зверніться від імені поета до натовпу.
·
«Мікрофон»
-Поезія «Альбатрос» мене вразила тим …
-Мені цікаво було…
-Для себе я зробив висновок…
VII.Домашнє
завдання: вивчити поезію «Альбатрос»
напам’ять; написати відповідь на питання за
вибором «Я - як альбатрос…» або «Як я розумію проблему «людина і натовп»
сьогодні…»
VIII.Виставлення
оцінок
Комментариев нет:
Отправить комментарий